Kakšna je razlika med bombažnim, lanenim in drugimi platni?

15.11.2017

Kakšna je razlika med bombažnim, lanenim in drugimi platni?

Kljub temu da se je v moderni dobi, slikarstvo razvilo na številne načine in v mnogih smereh in umetniki ustvarjajo na različnih površinah, je slikarsko platno še vedno podlaga številka ena. Seveda tudi platna niso ostala imuna na izboljšanja, ki jih ponuja moderna tehnologija, prav tako se je povečala možnost izbire različnih vrst. Ko iščete platno ki najbolj ustreza vašim potrebam, morate vedeti sledeče:

Bombaž ali lan

Medtem ko prebirate te vrstice, imate na sebi zagotovo vsaj eno bombažno oblačilo in najbrž, ko kupujete oblačila, iščete prav to: bombaž. Ta isti material se pri izdelavi platen, najpogosteje uporablja. Za umetnika so prednosti bombaža cena in elastičnost. Bombažno platno, preparirano na pravi način, je dolgotrajno in najbolj priljubljeno med slikarji, predvsem med študenti, za oljne in akrilne barve. Če omenimo čvrstost, je bombažno platno na vrhu lestvice. Edina slaba lastnost je ta, da je preveč elastično za slike velikih dimenzij.

 

 

Lan je lahek in trpežen material. Tudi tega uporabljamo za izdelavo oblačil, vendar poletnih. Tisti ki želijo biti absolutno prepričani v večnost svojih slik, naj uporabijo laneno platno. Niti ki se pletejo pri nastajanju lana, so iste teže kar v praksi pomeni, da se vlakna ne bodo širila oziroma manjšala pod vplivom vlage. Zadržuje svoja naravna olja in tako ohrani fleksibilnost vlaken, zatorej platno ne bo postalo mehko. Smatra se, da je tkanje teh platen bolj „naravno“ kot pri bombažnih platnih – kar pomeni da je dosegljiv večji izbor tekstur. Zahvaljujoč svoji jakosti, se ne bo zrahljajo pri hitrem in bolj grobem slikanju, kot se lahko zgodi z bombažnimi platni.

 

 

Primiranje platna

Primiranje, impregriranje ali priprava platna, pomeni da površino samega platna prekrijete s premazom za primiranje. Najbolj pogost premaz je gesso in je tako popularen da se je naziv znamke, postal sinonim za samo sredstvo. Ne glede na to ali je platno bombažno ali laneno, bo ta postopek polepšal in olajšal vaše slikanje in je nekako samoumeven. Kot številne druge stvari v slikarstvu, se tudi primiranje razlikuje glede na to ali slikamo z oljnimi ali akrilnimi barvami. Pri akrilnih barvah, primiranje ni nujno saj barve ne poškodujejo celulozo. Če pa slikate z oljnimi barvami, morate vedeti da te barve vsebujejo vezivo ki bi s časom lahko „pojedlo“ platno in dobesedno naredilo luknje v platnu. S primiranjem lahko to preprečimo. Pri slikanju z oljnimi barvami, je torej primiranje obvezno.

Vloga primera je, ne glede na to katera je vaša tehnika, preprečiti da samo platno vpije barvo. Če bi se to zgodilo, bi mala količina barve dobesedno izginila ali se zgostila, kar sta dve posledici ki se jima želite izogniti. Prav zaradi tega, se zelo redko uporabljajo neprimirana platna.

 

 

 

Platna, bombažna ali lanena, lahko primirate sami. Za ta postopek boste potrebovali zgoraj omenjen premaz za primiranje in širok čopič, da bi pokrili kar se da veliko površino platna naenkrat. Potrebovali boste mirno roko, da bi primiranje bilo enakomerno. To lahko storite v eni ali dveh plasteh. Pr primiranju bombažnega platna, lahko uporabite akrilni Gesso, ne glede na to ali slikate z akrilnimi ali oljnimi barvami, kar pomeni tudi prihranek saj je akrilni gesso cenejši. Ko gre za lanena platna, bo njihovo primiranje zahtevalo vajo, saj je precej težje. Ko enkrat postanete ekspert, bo vaša nagrada neverjetno gladka in čvrsto platno, prav takšno ki je potrebno za izjemna dela. Dobro je vedeti tudi to, da lahko ta nekreativni del slikanja, tudi preskočite. Kupite lahko namreč že preparirana platna (primirana), naj bodo bombažna ali lanena.

Barva platna

Logika nas navaja k razmišljanju da platno mora biti belo, da bi se barve in oblike ki jih nanj nanašamo, dobro videle oz. da bi izkoristili ves njihov potencial. Pogosto lahko slišimo da bela pravzaprav ni barva pač pa odstotnost barve in je zato takšna površina idealna da svojo kreativno realnost – v barvi, nanjo prenesemo. Vse lepo in prav, vendar umetnost ne rabi biti v skladu z logiko. Začnimo z dejstvom da bela barva ni naravna barva platna, ne glede na material. Belo platno postane takšno ko ga obdelate z belim Gessom, ki smo ga že omenjali. Z njegovo uporabo dosežete to, da so barve, sploh tiste svetle, bolj intenzivne.

 

 

Če želite povečati intenzivnost temnih barv, oziroma če želite prihraniti na količini porabljene temne barve, je pravšnje črno platno. Ko slikate z oljnimi barvami, boste dosegli sijaj in intenzivnost z majhno količino barve, kar je zelo pomembno saj barve sploh niso poceni. To platno je idealna rešitev za vse ki želijo mrak oz. temo za svoje ozadje, saj ne boste porabili tube in tube oljnih barv za pokrivanje površine. Začeli boste namreč slikati na naravno pripravljeni površini, v tem primeru s črnim Gessom. Lahko naslikate npr. prikaz vaših sanj in naglasite prisotnost neverjetnih odtenkov na popolnoma temnem ozadju. Črno je idealno ozadje tudi za fluorescentne barve ali neon barve, kot tudi metalik barve. Že pripravljeno črno ozadje vam bo pomagalo da nanj prenesete motive na najbolj realističen način, npr. eno od čudes vesolja - polarno svetlobo.

 

 

Omenili smo že, da kljub naši percepciji, platno ni naravno belo, njegova naravna barva je odtenek svetlo rjave ali oker barve. Tudi ta barva je lahko odlično ozadje in lahko prispeva k prihranku kot tudi inspiraciji. Platna v naravni barvi lahko dobite primirana z brezbarvnim Gessom, ali jih sami na ta način pripravite. Ta barvna podlaga je idealna za slikanje pokrajin, prav tako lahko na njej dobite izjemne odtenke rjavih, oker, oranžnih ali drugih podobnih barv. V zadnjem času je na teh platnih popularna herbarij tehnika – lepljenje listja različnih dreves, v kombinaciji z oljnim ali akrilnim slikanjem..

Debelost okvirja

Morda mislite da je debelost okvirja oz. letvic na katero je platno napeto, samoumevna prav tako kot bela barva kot podlaga za slikanje in da je vedno ista, vendar se je tudi tu razvila raznolikost ki bo podprla vse vaše kreativne ideje.

 

 

Običajna debelost letvice je 2cm in je idealna predvsem takrat ko veste da boste sliko ko bo končana, uokvirili na klasičen način. Večje debelosti 4cm in 6cm vam dajo možnost da izkoristite vsak milimeter platna, tudi stranski. Lahko dodate posebne vzorce ali efekte na stranske robove, tako da postanejo sestavni del umetniškega dela. Prav tako imajo ta platna na steni in v prostoru, poseben efekt dodatne dimenzije. Ni samo debelost stranskih letvic odločilna pri kasnejšem uokvirjanju platna. Poleg vaših želj, je tu še ena izjemno pomembna in praktična lastnost. Ko proizvajalci napenjajo platno na okvir, najpogosteje nameščajo žebljičke prav na tem stranskem robu, kar pomeni da jih morate kasneje namestiti v okrasni okvir saj ne želite da se žebljički vidijo. Obstaja tudi posebna vrta napenjanja ki se imenuje muzejska, pri kateri se žebljički nameščajo na hrbtno stran ki bo vsekakor prislonjena na steno in se ne bo videla, naj bo sika v okvirju ali ne. Pri tem načinu, so stranski robovi gladki in jih lahko izkoristite namesto da bi jih skrivali. Ta način napenjanja se je nekoč uporabljal na podlagi posebnih želj ali doplačila, pa je bilo vseeno ali boste denar dali za okvir ali posebno napenjanje. Tudi tukaj je prišlo do razvoja in zdaj lahko kupite platna z žebljički na hrbtni strani, po običajnih cenah in o morebitnem uokvirjanju, lahko razmišljate kasneje.

 

 

Ko kupujete platno, razmislite o velikosti ki vam ustreza da bi se lahko na podlagi tega odločili ali vam bolj ustreza bombaž ali lan. Po tem, je potrebno odločiti o tem ali boste platno pripravili sami ali želite že gotov izdelek v tem smislu. Ne glede na to, ali boste sami nanesli primer ali boste kupili že primirano platno, imejte v mislih kako lahko barva primera vpliva pri realizaciji ideje in za konec; pri izboru debelosti okvirja, razmislite o videzu slike ko bo slika postavljena na steno.

 

 

Rubrike

YWM0M2Zm